Hoe zet ik een goede campagne voor de OR-verkiezingen op?

Gepubliceerd door Maartje Woestenberg op 4 mei 2018
OR-verkiezingen zijn bij uitstek een geschikt moment om de OR (opnieuw) goed op de kaart te zetten. Wanneer er echt wat te kiezen valt, kan de achterban haar tevredenheid uitspreken over de aftredende OR én haar mandaat geven aan de nieuwe OR.
Een goede campagne helpt je als ondernemingsraad om echte verkiezingen voor elkaar te krijgen. Er zijn daarbij grofweg 4 fasen te onderscheiden.
Schema communicatie OR verkiezingen1. Wat doet de OR?
Wat je als OR ook als doelstelling hebt, leg in ieder geval uit wat de OR doet. Zet centraal in de boodschap dat medezeggenschap belangrijk is voor een goed werkklimaat, voor een goede toekomst van de organisatie, en dat daar een voltallige OR voor nodig is.

Koppel daaraan een thema zodat de campagne beter blijft hangen. Kies een onderwerp dat speelt in de organisatie, bijvoorbeeld een organisatiewijziging of een verhuizing. Maar wat je als OR ook als thema kiest, zorg dat de campagne ook de medezeggenschap promoot.

2. Werven van kandidaten
Voldoende kandidaten zijn een voorwaarde om überhaupt verkiezingen te kunnen organiseren. Bij de werving van kandidaten komt meer kijken dan alleen een oproep plaatsen. Vooral als je als OR niet zichtbaar bent geweest de afgelopen periode, is het goed om mensen actief te benaderen. Start dan bij de mensen uit de directe kring van de OR. Dat zijn leden van werkgroepen, contactpersonen en de niet OR-leden van commissies. Zij hebben immers al kennis gemaakt met het OR-werk. Voor hen is het een kleinere stap om OR-lid te worden.

Benader verder mensen met ideeën en vertel hen waarom het lidmaatschap van de OR aantrekkelijk is. Als de OR dat duidelijk kan verwoorden, kunnen mensen gemakkelijker over de streep getrokken worden om zich kandidaat te stellen voor de OR.

Zorg daarnaast ook dat mensen steun krijgen van hun leidinggevende om zich kandidaat te stellen. Vergeet niet om als OR de bestuurder op te roepen om kandidaatstelling te faciliteren. Denk daarbij aan het oproepen van managers om een OR-kandidaat (per afdeling) te leveren.

3. Kandidaten werven stemmen
Niet alleen de ondernemingsraad kan de verkiezingen onder de aandacht brengen, maar ook de kandidaten zelf. Stimuleer ze op verkiezingstournee te gaan. Dat is niet alleen goed voor de OR, maar natuurlijk ook voor het aantal stemmen op de kandidaten. Hiervoor is het belangrijk dat kandidaten voldoende zichtbaar zijn, zodat iedereen weet dat er op hen gestemd kan worden.

Wanneer de kandidaten op ‘tournee’ gaan, worden ze aangesproken. Zorg dat ze dan wel iets over de OR en hun visie kunnen zeggen. En over wat hen onderscheidt van de andere kandidaten.

4. Oproep tot stemmen
Een paar weken voordat de werkelijke verkiezing aanbreekt, is het goed de medewerkers expliciet te wijzen op hun stemrecht en het gebruiken hiervan. Natuurlijk vragen de kandidaten ook collega’s om te stemmen, maar vergeet als OR niet de achterban hier nadrukkelijk om te vragen.

Een campagne is geslaagd wanneer veel collega’s hebben gestemd. Daarnaast vergroot het oproepen tot stemmen tot betrokkenheid van de medewerkers bij de OR. Immers, wanneer iemand stemt, is diegene ook benieuwd naar de uitslag!

Wil je meer weten over communicatie rondom de OR-verkiezingen? Of wil je weten hoe je als ondernemingsraad het beste met de achterban kunt communiceren? Download dan hier de gratis whitepaper van Carla de Bont en Maartje Woestenberg.

Op de hoogte blijven

Elke maand tips, nieuws en inspiratie voor de OR, bestuurder en HR-manager.

Populaire blogs